IndsigtKommune gjorde lokalbussen gratis og sænkede priserne på ungdomsbilletter – gav 44 % flere passagerer
Forsøget med gratis lokalruter og billige ungdomsbilletter i Herning Kommune bliver forlænget. Det sker efter en markant passagerstigning og positive erfaringer med ordningen.
Siden 1. oktober har alle borgere i Herning Kommune kunnet benytte lokalbusserne gratis, mens unge mellem 16 og 26 år har haft mulighed for at købe pendlerkortet HerningUNG for 210 kroner om måneden. Begge initiativer skulle oprindeligt udløbe ved udgangen af marts, men nu fortsætter de.
44 procent flere passagerer
Tiltaget med gratis busser har allerede haft en tydelig effekt. De seneste tre måneder har passagertallet på lokalruterne 140, 150, 160, 168 og 169 været 44 procent højere end i samme periode året før.
”Forsøget har vist sig at være en succes med en stigning i passagerantallet på 44 procent i den periode, det har kørt. Det ser ud til, at billetpriserne har en betydning for antallet af passagerer. Da vi gerne vil have flere med i bussen, har vi valgt at forlænge tilbuddet, og derved også få mere viden om passagerernes ønsker. Vi skal fremme den kollektive mobilitet, og tilpasse tilbuddene til kundernes behov og ønsker,” siger John Thomsen, formand for Miljø-, Infrastruktur- og Natur-udvalget i Herning Kommune.
Forsøget med gratis lokalruter fortsætter nu frem til 30. juni 2026.
Unge får fortsat billige billetter
Også det særlige ungdomskort HerningUNG har været populært. Kortet giver unge mulighed for fri rejse med Midttrafiks busser i Herning Kommune, herunder de gule bybusser og de blå regionalbusser. Indtil videre er der solgt 1.186 HerningUNG-kort siden ordningens start i oktober.
”At få flere til at rejse med den kollektive trafik er en fast opgave for os som trafikselskab. Derfor bakker vi selvfølgelig op om tiltag, der understøtter dette. Vi er rigtig glade for, at de gratis lokalruter har fået flere til at tage bussen. Vores kundeservice har vejledt flere nye kunder i, hvordan de kommer afsted med bussen. Og det er jo rigtig positivt, at flere borgere har fået kendskab til vores produkter,” siger Midttrafiks direktør, Lars Berg.
Han understreger samtidig vigtigheden af at tiltrække unge passagerer:
”De unge er jo fremtidens kunder, og her er vi i hård konkurrence med bilen, der bliver udlånt af forældrene. Her håber vi, at de billige billetter kan få flere lokket over i den kollektive trafik. Det gavner både trængslen på vejene og klimaet.”
Forsøget med HerningUNG fortsætter frem til 30. juni 2025.