De sidste par år har man ikke kunnet åbne et finansmedie uden at høre om sundhedsaktiernes succes på aktiemarkedet, og det giver også god mening.
Når vi bliver ældre, så vil vi også få brug for mere medicin, og teknologi vil blive udviklet, så man vil være i stand til at behandle mere og bedre.
“Vi bliver rigere og ældre, og den naturlige konsekvens af det er, at efterspørgslen i medicinalindustrien kun vil vokse i fremtiden. Så man har bestemt ikke misset toget, hvis man gerne vil investere i den branche,” siger Per Hansen, aktieanalytiker i Nordnet.
Han tilføjer, at det især er noget, vi er gode til i Danmark.
“Der er ingen andre steder i verden, hvor der findes så meget lifescience pr. indbygger, som vi har i Danmark.”
Ingen over Novo
I de sidste år har sundhedsaktierne især taget et nøk op på aktiemarkedet, og der kommer vi ikke uden om vægttabsmedicin, som er en af de store grunde til, at medicinalvirksomheder som Novo Nordisk klarer sig godt på aktiemarkedet.
Siden deres vægttabsmedicin, Wegovy, blev godkendt af den amerikanske fødevare- og lægemiddelmyndighed Food and Drug Administration (FDA) i 2021, er Novo Nordisk-aktien steget med mere end 200 %
Der er også en stor efterspørgsel på produktet, og en ny undersøgelse fra Aller Media viser, at hver fjerde kvinde ville overveje at tage Wegovy, hvis det var receptfrit.
“Novo Nordisk er en stor succes, fordi de ved meget om diabetes, og det giver en hjemmebanefordel til at vide noget om fedme, hjerte-kar-sygdomme og tilhørende sygdomme,” fortæller Per Hansen.
Det anslås, at der i 2020 var ca. 537 mio. diabetikere verden over, og det tal ventes at stige til 783 mio. frem mod 2045.
Succesen har medført, at Novo Nordisk nærmest egenhændigt har sørget for det økonomiske opsving i det danske BNP, og i 2023 stod Novo for 19 % af den samlede jobvækst i Danmark. Det svarer til 5.500 personer.
Men skal vi være bekymrede for konkurrence fra udlandet? Amerikanske Eli Lilly er på vægttabsmarkedet med deres produkt Zepbound.
Per Hansen mener ikke, at vi skal være bekymrede for, at Novo Nordisk kan miste deres værdi, hvis der kommer endnu flere spillere på markedet.
“Mange medicinalselskaber har ikke hjemmebane i diabetes ligesom Novo Nordisk og Eli Lilly, og det er vigtigt at kende baggrunden for mange sygdomme for at kunne blive ved med at udvikle succesfulde produkter – og det kan Novo Nordisk og Eli Lilly,” siger han.
Et etisk dilemma?
Så mens der er god forretning i at investere i andres vægttab, så melder spørgsmålet sig også: Er det et etisk dilemma, at man som investor profiterer på, at andre har et behov for et præparat til at tabe sig?
“Det er jo fremragende, at Wegovy kan hjælpe mennesker, og vi må jo konstatere, at det sælger, men det kan være et etisk dilemma at investere i for den enkelte private investor,” siger Per Hansen.
Sidste år fortalte Ubberup Højskole, som laver livsstilsændringer for overvægtige danskere, hvordan de kæmper med tilmeldinger, fordi deres målgruppe i stedet bruger Wegovy. Det synes Per Hansen er bemærkelsesværdigt.
Han håber på, men er ikke overbevist om, at man i fremtiden også vil kunne se et opsving inden for forebyggende sundhedsområder.
“Det er jo klart bedst fra et samfundsøkonomisk perspektiv, at vi forebygger, for det er langt billigere end at helbrede, men jeg er skeptisk overfor, om vi også vil se en tendens til, at vi helt frasiger os det usunde, for det ligger så forankret i os at vælge det, der ligger lige foran os, som ofte er de hurtige beslutninger,” siger han.
Ændret adfærd kan få betydning for aktiemarkedet
I mange år har der været en række aktier, som har været fy-fy at investere i for mange investorer. Forsvarsaktier – eller våbenaktier, som det tidligere hed – har i mange år været forbundet med noget negativt.
Eller det seneste uetiske aktiedilemma: alkohol. En norsk pensionsgigant har sidste år besluttet, at de ikke vil investere i alkohol, fordi de vurderer det til at være en uetisk aktie på linje med tobaksaktier.
Men kan der komme en fremtid, hvor burgere og chokolade også bliver en no-go-investering?
“Det tror jeg ikke, men man kan godt forestille sig, at vores ændrede vaner, som følge af brugen af Wegovy, vil få en betydning. Det betyder ikke, at virksomheder som McDonald’s vil lukke, men de vil måske omstille sig til den nye virkelighed, hvor mængden eller udvalget af mad er anderledes. Hvis forbrugerne begynder at ændre adfærd, så følger virksomhederne med. Det så vi med forbrugernes fokus på at drikke mindre alkohol, hvor den alkoholfrie øl begyndte at vinde mere ind,” siger Per Hansen.