ArtiklerDen digitale løsning, vi elsker – og det er ikke Aula
Digitale løsninger har ikke altid levet op til forventningerne, men nogle har alligevel fået danskerne til at smile. En ny måling viser, at én digital tjeneste har opnået stor tilfredshed.
Vi har alle sammen været der. Den ene digitale løsning efter den anden, der skulle gøre livet lettere – men i stedet gav os flere frustrationer end glæde. Rejsekortet og Aula er to digitale løsninger, som mange elsker at hade. Faktisk har Rejsekortet sig bedre i tilfredshedsmålinger og nåede en tilfredshed på 75 % i 2022. Værre ser det ud for Aula, som i en måling fra 2021 viste, at kun 54 % af forældrene i folkeskolen var tilfredse eller meget tilfredse med appen.
Men der er én digital løsning, vi er glade for.
Det er den app, der lige skal tjekke, at det er dig, når du er ved at købe otte stykker tøj i leopardprint klokken elleve om aftenen, eller logger ind på din forskudsopgørelse – nemlig MitID.
Stor succes
Ifølge en ny tilfredshedsundersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen er 83 % af brugerne tilfredse med MitID – en markant stigning fra 74 % i 2023 og 64 % i 2022.
Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, understreger, at den store tilfredshed med MitID ikke kun afspejler, at løsningen er blevet godt modtaget, men også hvordan den har gjort adgangen til banktjenester både lettere og mere sikker.
”Danskerne har taget MitID til sig. Det kan vi også mærke i bankerne, hvor MitID spiller en helt afgørende rolle i at skabe en nem og sikker adgang til banken for kunderne. Vi er meget tilfredse med, at MitID fungerer så godt og er til glæde for mange danskere. Samtidig arbejder vi konstant med at udvikle MitID, så vi også fremover har en brugervenlig løsning, der samtidig fungerer som et stærkt værn mod nye trusler,” siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark.
Her er forklaringen på tilfredshed
MitID er udviklet og ejet af det offentlige og landets pengeinstitutter. Løsningen er et resultat af et veletableret og unikt samarbejde i MitID-partnerskabet, der består af Digitaliseringsstyrelsen, som repræsentant for staten, regionerne og kommunerne, og Finans Danmark, som repræsentant for landets pengeinstitutter.
”Ønsket har været at skabe én løsning, som man som borger kan bruge, uanset om det er en offentlig eller privat selvbetjeningsløsning, man bruger. Det kan være borger.dk eller netbanken. Det er ganske unikt, når vi ser til andre lande, og her ligger også en god del af forklaringen på den store tilfredshed med MitID – at det er én løsning, som kan bruges alle steder,” siger Michael Busk-Jepsen.