Personlig økonomi

Danskerne boykotter USA – og det kan være begyndelsen på nye vaner

Danskerne er begyndt at vende ryggen til de store amerikanske mærker og tage de nordiske alternativer til sig – og det ser ud til at hænge sammen med den nuværende politiske situation og ændrede toldsatser.

Danskerne boykotter USA – og det kan være begyndelsen på nye vaner
Foto: Gastro Editorial / Unsplash
Mille Skjold Madsen
Af Mille Skjold Madsen 8. april 2025

I første kvartal af 2025 ses en kæmpe stigning i søgninger på “boykot USA”. I marts 2025 var der hele 2.175 søgninger på det i Danmark, en vild stigning fra næsten ingen søgninger i december 2024. Det viser nye data fra SEO-bureauet Bonzer, der har kigget på danskernes søgeadfærd.

“Vi ser en tydelig ‘toldeffekt’ i Norden,” udtaler Thomas Bogh, CPO & Partner i Bonzer. “Forbrugerne vender sig i stigende grad mod lokale alternativer, og denne adfærd, drevet af den nuværende geopolitiske usikkerhed, kan meget vel vise sig at være en varig forandring. Kriser kan skabe nye vaner, og det ser ud til, at vi i Skandinavien får øjnene op for kvaliteten og tilgængeligheden af vores egne produkter. Vi har med andre ord fået smag for vores egne hjemmemarkeder”.

Det kan også ses i de danske supermarkeder, hvor Coop vil skrue ned for markedsføringen af amerikanske varer og øge markedsføringen af produkter fra Danmark og Europa. I Salling Group har man valgt at markere europæiske varer i butikkerne, så kunderne nemmere at kan finde dem.

Dansk sodavand hitter

Et godt eksempel er Jolly Cola, som pludselig har overhalet både Coca Cola og Pepsi. Søgninger på den danske sodavand er steget med hele 1.550% i marts 2025 sammenlignet med året før – en klar præference for noget lokalt fremfor de amerikanske giganter.

“Udviklingen i søgeinteresse ligner til forveksling den udvikling vi så for webshops under corona. En krise der på mange måder har skabt vedvarende effekt i form af online shopping i dag. Her kan den nuværende toldkrig og tone fra USA ligeledes føre til vedvarende stærkere lokale markeder i Danmark og Norden som helhed. Det er tydeligt, at forbrugerne ser sig interesseret i de nordiske varer, hvilket skaber et potentiale for mere samarbejde mellem virksomheder i Norden,” forklarer Thomas Bogh.

Det er ikke kun danskerne, der vælger lokale produkter. Svenskerne har fået smag for dansk ketchup, og søgninger efter “dansk ketchup” i Sverige er steget eksplosivt, mens interessen for amerikanske mærker som Heinz er faldet. Svenske Marabou, og norske Freia, begge nationale chokolademærker, har oplevet en markant stigning i søgeinteresse.

“Det bliver spændende at følge, om denne “toldeffekt” vil fortsætte og hvordan den vil påvirke markedet på længere sigt,” slutter han.

De 8 mest almindelige grunde til, at dine følelser styrer din økonomi

Læs også: De 8 mest almindelige grunde til, at dine følelser styrer din økonomi

Personlig økonomi

Se flere artikler