Personlig økonomiCoop reagerer på USA-told: Mærker amerikanske varer og satser på danske alternativer
Hvis varer produceret i USA bliver ramt af ekstra told, vil Coop indføre en mærkningsordning, så kunderne kan se, hvorfor priserne stiger. Men selvom enkelte varer bliver dyrere, vurderer supermarkedskæden, at den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være begrænset.
Koncernen, der driver 900 butikker under Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount, er allerede i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Derudover vil Coop skrue ned for markedsføringen af amerikanske varer og øge markedsføringen af produkter fra Danmark og Europa.
“Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger Jeff Salter, der er kategoridirektør i Coop og ansvarlig for al indkøb.
Jeff Salter forklarer, at Coop vil tilpasse sig markedet: “Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os at finde billigere alternativer. Derfor forventer vi et markant fald i salg af amerikanske varer, hvis tolden bliver indført.”
Det er dog kun en lille del af Coops sortiment, der kommer fra USA – cirka én procent. De varer, der vil blive ramt af en eventuel told, er primært vin fra Californien, som allerede har oplevet et fald i salget på ca. 20 procent de seneste 30 dage. Derudover vil også nødder, mandler, rosiner og peanuts blive påvirket.