IndsigtBoom i Kina-pakker udfordrer danske webshops
Antallet af pakker, som danskerne bestiller fra Kina, er stigende, mens antallet af pakker fra danske webshops er faldet en smule hos distributionsfirmaet Dao.
Ifølge TV 2 har Dao oplevet en markant vækst på 50 procent i pakker fra Kina siden begyndelsen af året. Det betyder, at firmaet nu håndterer tæt på en kvart million pakker om ugen. Pakkerne bliver sendt med fly, og beregninger fra analysehuset Xeneta, som TV 2 har fået indsigt i, viser, at 45 procent af al luftfragt fra Kina til Europa er relateret til nethandel. Det skriver Ritzau.
Mange af varerne fra platforme som Temu kan transporteres med passagerfly, da det ofte drejer sig om små pakker.
“Det er ret vildt, hvordan Kina-pakkerne er ved at ændre markedet. Samlet set har vi i Dao 10-12 procent flere pakker lige nu, end vi havde sidste år på samme tid. Pakkerne fra danske webshops er gået lidt ned,” fortæller Hans Peter Nordstrøm Nissen, administrerende direktør hos Dao, til TV 2.
Kinesiske onlinebutikker som Temu og Shein har oplevet stigende popularitet, og ifølge Detailwatch er Temu nu den næstmest populære webshop blandt danske forbrugere.
Niels Ralund, direktør for e-handel hos Dansk Erhverv, påpeger, at denne udvikling har negative konsekvenser for danske virksomheder.
“En hel masse pakker fra Kina går ud over omsætningen i danske butikker. Det gælder jo både webshops, men i mindst lige så høj grad detailbutikker. En anden afledt faktor er, at priserne på fragt stiger voldsomt for danske virksomheder,” siger han til Ritzau.